با چه مقدار سرمایه میتوان در ترکیه زندگی کرد

تاریخ ارسال : 1400/08/28

قبل از تجزیه و تحلیل هزینه های زندگی در ترکیه، باید به برخی از عوامل اصلی که بیشترین تأثیر را بر این موضوع دارند، بپردازیم.

آیا شما یک زندگی مجلل و غیره دارید؟ یا اینکه شما یک فرد اقتصادی هستید که حواستان هست پول خود را برای چه چیزی خرج می کنید؟ آیا شما سیگار می کشید؟ آیا اغلب به رستوران می روید؟ یا ترجیح میدهید غذا را در خانه بپزید؟ آیا شما زیاد مسافرت می کنید؟ و غیره. اینها برخی از جنبه های فردی هستند که سبک زندگی شما را تعیین می کنند.

موضوع مهم دیگر ارز درآمد شماست. آیا درآمد شما به لیر ترکیه است؟ یا آیا درآمد خود را به ارز دیگری دریافت می کنید - یورو، دلار، پوند انگلیس یا غیره؟ در نتیجه، هر مهاجری که حقوق بازنشستگی یا درآمدی به ارز خارجی دریافت می‌کند، متوجه تأثیر تورم نمی‌شود، زیرا نسبت به سال قبل ارزش بیشتری برای پول خود دارد. با توجه به نوسانات تورم و نرخ ارز، هر کسی که بودجه دارد باید منطقه حائل را در نظر بگیرد.

 

همچنین یک عنصر مرتبط دیگر وجود دارد که آن اندازه خانواده شماست. خانواده هایی که دارای فرزندان زیر 18 سال هستند، بدون شک با هزینه های آموزشی قابل توجهی روبرو خواهند شد، در حالی که یک فرد مجرد چنین مسئله را نخواهد داشت.

میانگین حقوق، حداقل دستمزد در ترکیه

قبل از اینکه به این بحث بپردازیم بهتر است که با قیمت ارز های مختلف در ترکیه آشنا شویم:

  • 1 دلار آمریکا = 8.65 لیر
  • 1 یورو = 10.25 لیره
  • 1 پوند = 11.97 لیر

حداقل دستمزد در ترکیه 2.825 لیر در ماه است و هزینه های مراقبت های بهداشتی و بازنشستگی (SGK) توسط کارفرما پرداخت می شود. در ترکیه، یک کارگر تمام وقت تقریباً 7830 لیر در ماه درآمد دارد. دستمزدها از 1980 لیر (کمترین میانگین) تا 35000 لیر است. حقوق برای مشاغل مختلف بسیار متفاوت است.

 

آیا در ترکیه به مهاجران خارجی وام مسکن تعلق میگیرد؟

چندین بانک ترکیه ای به افراد خارجی علاقه مند به خرید ملک در ترکیه وام مسکن ارائه می دهند. مقدار وام بانکی، نرخ بهره و شرایط ممکن است متفاوت باشد. البته توجه داشته باشد وام مسکن در ترکیه فقط به صورت ارز محلی پرداخت می شود.

برای اطلاع از نحوه اجاره یا خرید خانه در ترکیه اینجا کلیک کنید.

مقایسه هزینه زندگی بر اساس شهرها

زندگی در یکی از کلان شهر های ترکیه، مانند هر جای دیگری در جهان، قیمت های بالاتری دارد. استانبول، گران ترین شهر ترکیه، مرکز اصلی تجارت، بانکداری، گردشگری و اقتصاد است. علاوه بر افزایش اجاره، هزینه های عمومی روزمره مانند حمل و نقل، غذا، خرید و زندگی شبانه همگی گران تر هستند.

 با حدود 6800 لیر در ماه، یک خانواده سه نفره می تواند به خوبی زندگی کند (بدون پرداخت اجاره یا وام مسکن). از سوی دیگر، هزینه های زندگی در امتداد سواحل دریای اژه و مدیترانه به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. استانبول در مقایسه با مکان‌های مهاجرتی محبوب مانند فتحیه، حدود 20 درصد گران‌تر است.

 به ازای میانگین 4000 لیر در ماه، یک زوج مهاجر با ملک در فتحیه می توانند سبک زندگی طبقه متوسطی داشته باشند.

بررسی اجمالی هزینه های زندگی در ترکیه

قبوض خانه: ترکیه هزینه های بالای اجاره خانه خود را با ارائه قبوض کم خانگی جبران می کند. پکیج های برق، آب، فاضلاب، تلفن، اینترنت، گاز و ماهواره شامل هزینه های ماهانه می باشد.

 آپارتمان و هزینه خدمات اجتماعی نیز برای ساکنان مجتمع های آپارتمانی مورد نیاز است. در کل برای اطمینان از توانایی پرداخت قبوض به بودجه ای بین 400 تا 600 لیر در ماه نیاز دارید.

خرید غذا: غذا در ترکیه ارزانتر از کشورهای اروپایی است. خرید میوه، سبزیجات و محصولات لبنی از بازارهای محلی به جای سوپرمارکت‌های بزرگ می­تواند برای شما به صرفه ­تر باشد.

بیمه درمانی: دریافت بیمه درمانی برای درخواست اجازه اقامت الزامی است. یک خارجی سالانه بین 500 تا 2000 لیر یا بیشتر برای بیمه درمانی خصوصی می پردازد. قیمت ها با توجه به شرایط بیمه نامه و پوشش متفاوت است.

هزینه حمل و نقل عمومی و ماشین: در استانبول هزینه حمل و نقل عمومی در هر ماه حدود 205 لیر است. قیمت سوخت در حدود 7.25 - 7.75 TL در هر لیتر (برای بنزین) و محدوده 5.5 تا 6.5 TL برای نفت کوره و گاز است. دارندگان خودرو باید سالانه حدود 5000 لیر لیر برای نگهداری، بیمه و MOT بودجه اختصاص دهند.

 

مراقبت های بهداشتی: بستگی به منطقه و بیمارستان دارد. مراقبت های بهداشتی برای شهروندان در بیمارستان های دولتی و مراکز مراقبت خانواده رایگان است. داروها بسیار ارزان هستند و به راحتی در دسترس عموم قرار می­گیرند.

 دریافت مراقبت های بهداشتی حرفه ای واقعاً آسان است و زمانی که در ترکیه زندگی می­کنید برای دریافت آن نیاز به تلاش زیادی ندارید. دریافت بیمه درمانی برای مهاجرانی که در ترکیه زندگی می کنند در هنگام درخواست اجازه اقامت الزامی است که این امر باعث کاهش هزینه های درمان پزشکی به عنوان یک خارجی در ترکیه می شود.

به طور خلاصه ترکیه نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی کشوری بسیار ارزان تر برای زندگی است. قیمت غذا، حمل و نقل و اجاره کمتر از بریتانیا، آلمان، سوئد یا سایر کشورهای توسعه یافته در اروپا است.

متوسط هزینه زندگی در ترکیه برای یک سبک زندگی معقول از 3.500 لیر است، اما در شهرهای بزرگ مانند استانبول، آنکارا و ازمیر اگر مالک ملک خود هستید و اجاره یا رهن برای پرداخت ندارید تا 7000 لیر می رسد. هزینه تخمینی خانواده چهار نفره ماهانه: 14000 لیر می­باشد در حالی که هزینه های تخمینی یک نفره ماهانه: 5500 لیره است.

 

زیباترین هتل های ترکیه

تاریخ ارسال : 1400/08/26

سفر به هر سرزمین خارجی مانند دوز طراوت در زندگی است که همه باید مکررا آن را تجربه کنند. غنی سازی خود با تاریخ، فرهنگ و مکان های مختلف کشورهای خارجی همیشه ایده خوبی است. ترکیه برای همه کسانی که به دنبال استراحت در سواحل یا گشت و گذار در مکان های تاریخی هستند، یک تجربه عالی ارائه می دهد.

 پیدا کردن یک مکان خوب برای اقامت در یک کشور جدید می تواند برای بسیاری از ما کمی دشوار باشد، از این رو ما این لیست منحصر به فرد از برترین هتل های ترکیه را تهیه کرده ایم تا اقامتی راحت با تمام امکانات را برای شما فراهم کنیم تا بتوانیم سفر لذت بخش را برای شما به ارمغان آوریم.

ساده ترین روش خرید خانه در ترکیه برای ایرانی ها

اگر به دنبال خرید با اجاره خانه در ترکیه هستید حتما از سایت ما دیدن کنید و در صورت نیاز از مشاوران ما در این زمینه مشورت بگیرید. همچنین می توانید کیس های مناسبی را در لوکیشن های بسیار عالی در سایت ما مشاهده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت ما مراجعه کنید

  1. هتل ویلا تورکا

در لیست هتل های مقرون به صرفه ترکیه، هتل ویلا تورکا یک گزینه ایده آل است که یک بوتیک هتل 4 ستاره واقع در قلعه آلانیا است. دکور هتل شما را به محله های قدیمی ترکیه می برد و بینشی واقعی از فرهنگ این کشور به شما ارائه می دهد.

از عمارت تاریخی با منظره دریای عجیب و غریب گرفته تا ویلای لوکس و سوئیت ماه عسل، اتاق‌های متنوعی برای انتخاب وجود دارد که همگی مجهز به امکانات مدرن و راحتی هستند.

همچنین یک استخر با جکوزی وجود دارد که می توانید پس از یک روز پر هیجان ماجراجویی یا گشت و گذار در آن از یک حمام آرامش بخش لذت ببرید.

چای و قهوه رایگان نیز در دسترس است که می توانید در هر زمانی از روز سفارش چای و قهوه دهید. با قیمت های نه چندان گزاف، امکانات این هتل آن را به یکی از بهترین هتل های ترکیه تبدیل کرده است.

  1. ماندارین اورینتال

ماندارین اورینتال بدروم یکی از بهترین هتل های ترکیه و یک هتل 5 ستاره خیره کننده است که محیطی سورئال است و امکانات مجلل را ارائه می دهد. این هتل با داشتن ساحل خصوصی و فعالیت های تفریحی، مکانی عالی برای تجدید قوای ذهن و بدن شماست.

 این هتل با منظره‌ای باشکوه از دریای اژه، در محیطی آرام قرار گرفته است که همگی با فضای داخلی عالی و زیبا تزئین شده است. گزینه‌های مختلفی از اتاق‌ها و سوئیت‌ها وجود دارد که منظره‌های متفاوتی از دریا یا باغ سرسبز را ارائه می‌دهند. برخی از سوئیت‌ها دارای استخر خصوصی هستند و به تمام امکانات رفاهی 5 ستاره دسترسی دارند.

 

مرکز آبگرم و تندرستی هتل تجربه‌ای آرامش‌بخش و شفابخش را ارائه می‌دهد که در میان محیطی ایده‌آل قرار گرفته است. سونا و اتاق های بخار نیز برای لذت بردن از یک حمام آرامش بخش در دسترس شما هستند. همچنین این هتل دارای استخر سرپوشیده و روباز نیز می باشد.

این هتل دارای گزینه های عالی برای ناهار خوری و بار است که دارای فضای داخلی پیچیده، محیطی فریبنده و منوی گسترده است. بار ماندارین، بار و رستوران استخر، سوفرا، کلاب و بار ساحلی آبی، آساجیو، کوروچان توسط IOKI و بدروم بالیکچیسی برخی از گزینه‌های ناهار خوری و بار در اینجا هستند.

  1. هتل و اسپا کاپادوکیا هیل

هتل و اسپا کاپادوکیا هیل، واقع در گور کاپادوکیا، یکی از مقرون به صرفه ترین و عالی ترین هتل ها برای اقامت شما در ترکیه است.

 این هتل دارای بهترین امکانات مانند وای فای، و اسپا، مرکز سلامتی، سالن بدنسازی و رستوران هایی است که می توانید از لحظات فراغت خود لذت ببرید. می توانید از غذا خوردن در بهترین رستوران محل لذت ببرید که طعم وسوسه انگیزی از غذاهای اصیل ترکی را به شما ارائه می دهد.

هتل و اسپا کاپادوکیا هیل دارای یک استخر روباز و سرپوشیده است که می توانید در آن استراحت کنید و از عصر خود لذت ببرید.

 

 

بهترین گزینه های طراحی شده برای اقامت لوکس شما وجود دارد که دارای اوقات فراغت و راحتی است، اما معماری بسیار متمایز دارد. شما می توانید از بین 43 اتاق که به عنوان اتاق زیر شیروانی، سوئیت سنگی و غار طبقه بندی می شوند، محل اقامت خود را رزرو کنید.

یکی دیگر از امکانات عالی که در اینجا برای مهمانان ارائه می شود یک تلویزیون هوشمند در اتاق آنها است که می توانند تمام اطلاعات مربوط به اسپا، رستوران ها و سایر خدمات را دریافت کنند.

  1. هتل شرایتون بورسا

اگر برای گذراندن تعطیلات در ترکیه برنامه ریزی کرده اید، هتل شرایتون بورسا یکی از بهترین اقامتگاه هایی است که می توانید برای بازدید رزرو کنید. هتل شرایتون بورسا که در فاصله ای قابل دسترس از بندر فری Mudanya-Guzelyali قرار دارد، 10 دقیقه با ماشین از مرکز شهر فاصله دارد.

 

هر یک از اتاق ها و سوئیت های شیک اینجا با بهترین فناوری و امکانات برجسته مانند تلویزیون صفحه تخت، مبلمان، تهویه مطبوع، حمام خصوصی و امکانات دیگر طراحی شده اند. حتی می توانید اقامت خود را در باشگاه و اتاق های اجرایی رزرو کنید تا با صبحانه رایگان به سالن Executive Club Lounge دسترسی پیدا کنید. 171 اتاق مهمان وجود دارد که تفریح ​​و تجمل را برای تعطیلات شما تعریف می کند.

 

چیزی که شرایتون بورسا را ​​به هتل لوکس عالی برای شما در ترکیه تبدیل می‌کند، خدمات امیدوارکننده و کمک اتاق 24x7 است. رستوران های شرایتون بورسا طعم دلپذیری از غذاهای بین المللی و سنتی ترکیه ای را ارائه می دهند که توسط سرآشپزهای درجه یک جهانی تهیه شده است. علاوه بر تجربه جوانسازی شما، امکانات اسپا در اینجا شامل تمام مانیکور و پدیکور، اسکراب بدن، ماساژ و موارد دیگر می شود.

  1. پارک این بای رادیسون

پارک این بای رادیسون با معماری شیک، مبلمان مدرن و دسترسی آسان از هر گوشه شهر ازمیر، یکی از بهترین هتل های ترکیه برای اقامت در تعطیلات شما است. این هتل در چند مایلی فرودگاه بین المللی عدنان مندرس و نزدیک به بسیاری از جاذبه های دیگر ترکیه واقع شده است.

 

این ملک لوکس 137 اتاق را در اختیار شما قرار می دهد تا بهترین اقامتگاه ها را انتخاب کنید. با اقامت خود، از امکانات رفاهی مانند وای فای رایگان، مبلمان نفیس، و ملافه برخوردار خواهید شد. این اقامتگاه بزرگ دارای حمام خصوصی، لوازم آرایش، تلویزیون صفحه تخت برای سرگرمی شما و غیره برخوردار است. یک رستوران و کافه در محل وجود دارد که می‌توانید طعم غذاهای ترکی، کوکتل‌ها و نوشیدنی‌های مورد علاقه‌تان را میل کنید.

 

اگر در سفر رسمی به ترکیه هستید، پارک این بای رادیسون که نیاز هر مسافری را برآورده می کند، دارای یک مرکز تجاری و اتاق جلسات است. از دیگر امکاناتی که می توانید در طول اقامت خود از آنها لذت ببرید شامل مرکز تناسب اندام و پارکینگ رایگان است.

بهترین دانشگاه های ترکیه برای تحصیل ایرانی ها

تاریخ ارسال : 1400/08/25

دانشگاه های زیادی با رتبه های برتر و شهرت گسترده در ترکیه قرار دارند و در سراسر جهان به دلیل پرورش برخی از تیز هوش ترین دانشجویان شناخته شده اند. ترکیه چندین مدرسه و کالج با رتبه عالی برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، لیسانس یا دکترا دارد. شما در صورت تحصیل در این دانشگاه های مشهور ترکیه در برخی از بهترین و شناخته شده‌ ترین دانشکده ‌های حقوق، دانشکده ‌های بازرگانی، دانشکده‌ های مهندسی و دانشکده‌ های پزشکی روی کره زمین تحصیل خواهید کرد.

تعداد فزاینده ای از دانش آموزان از سراسر جهان برای تحصیل به ترکیه سفر می کنند زیرا سیستم آموزشی این کشور همچنان در حال افزایش است. سیستم آموزشی ترکیه اخیراً به 40 سیستم آموزشی برتر جهان راه یافت و در رتبه 39 قرار گرفت.

مزایا گرفتن بورسیه از دانشگاه های ترکیه

  • کمک هزینه تحصیلی: کمک هزینه تحصیل برای دانش جویان مقطع کارشناسی 700 هزار لیر و برای دانشجویان کارشناسی ارشد 950 هزار لیر می باشد. این مبلغ برای مقطع دکتری 1200 لیر و برای گروه های پژوهشی 3000 لیر می باشد.
  • خوابگاه: در صورت پذیرفته شدن در دانشگاه های دولتی ترکیه می توانید به صورت رایگان از خوابگاه استفاده کنید.
  • شهریه دانشگاه: شهریه دانشگاه دانشجویانی که در یکی از دانشگاه های ترکیه پذیرفته می شود توسط دولت ترکیه تامین می شود.
  • بیمه درمانی: به تمام دانشجویان بورسیه شده در ترکیه به صورت رایگان بیمه درمانی تعلق می گیرد.
  • دوره زبان ترکی استانبولی: دانشجویانی که در یکی از دانشگاه های ترکیه پذیرفته شده اند اما به زبان ترکی تسلط کافی ندارند میتوانند به صورت رایگان به مدت یکسال آموزش زبان ترکی ببینند.
  • کمک هزینه آموزشی: برای دانشجویان پذیرفته شده در یکی از دانشگاه های دولتی ترکیه کمک هزینه رفت و برگشت به ترکیه جهت ثبت نام در دانشگاه در نظر گرفته می شود.

توجه!

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید امسال ایرانیان رکورد خرید خانه در ترکیه را شکستند. اگر شما هم جزو کسانی هستند که قصد مهاجرت به ترکیه را دارید قبل از هر چیز باید شرایط مربوط به سکونت خود را فراهم کنید. برای این کار حتما از وبسایت ما دیدن کنید

در ادامه این مقاله ب ما همراه باشید تا با 5 تا از بهترین دانشگاه های ترکیه آشنا شویم.

  1. دانشگاه فنی خاورمیانه (METU)

دانشگاه فنی خاورمیانه ( (METU مستقر در آنکارا، پایتخت ترکیه، امسال با کسب رتبه ای بالا در لیست رتبه بندی EECA در رتبه هشتم قرار گرفت. یک تخصص در علوم طبیعی و اجتماعی، در سال 1956 برای ایفای نقش حیاتی در توسعه ترکیه و کشورهای خاورمیانه این دانشگاه را تاسیس کرد و امروزه حدود 31000 دانشجو دارد - که بسیاری از آنها دانشجوی مبادله ای هستند توانستند به این دانشگاه ورود پیدا کنند.

از آنجایی که تقاضا برای ثبت نام در این دانشگاه بسیار زیاد است، METU تنها از 1.5 درصد برتر از 1.5 میلیون متقاضی سالانه خود، دانشجویان می پذیرد.

  1. دانشگاه بوغازیچی

دانشگاه بوغازیچی که در آخرین رتبه بندی EECA در بین 10 دانشگاه برتر قرار گرفت در سال 1863 با نام کالج رابرت ساخته شد و اولین دانشگاه آمریکایی بود که در خارج از ایالات متحده تأسیس شد. دانشگاه بوغازیچی در استانبول، نزدیک به تنگه بسفر و قلعه تاریخی روملیحیسار، که در کنار مرز شرقی پردیس جنوبی دانشگاه قرار دارد، واقع شده است. مانند دانشگاه فنی خاورمیانه، زبان آموزش در این دانشگاه انگلیسی است و این دانشگاه پیوندهای قوی با سیستم آموزش عالی آمریکا دارد.

  1. دانشگاه کوچ

دانشگاه کوچ که در سال 1993 در استانبول تأسیس شد، در حال حاضر رتبه دوازدهم را در منطقه EECA دارد و به نام بنیانگذار آن، کارآفرین و نیکوکار Vehbi Koç نامگذاری شده است.

به عنوان یکی از معتبرترین موسسات آموزش عالی ترکیه، دانشگاه کوچ با 22 دوره کارشناسی، 32 دوره کارشناسی ارشد و 18 برنامه دکترا، تجربه یادگیری در سطح جهانی را ارائه می دهد و در حال حاضر حدود 5500 دانشجو را آموزش می دهد.

 این دانشگاه ماموریت خود را اینگونه توصیف می کند: «پرورش شایسته ترین فارغ التحصیلان ترکیه، بزرگسالان مجرب که واجد شرایط بین المللی هستند. که می تواند خلاقانه، مستقل و عینی فکر کنند. و رهبران مطمئنی هستند.»

  1. دانشگاه بیلکنت

نام دانشگاه بیلکنت که در رتبه‌بندی EECA سال 2019 در رتبه چهاردهم قرار دارد، مخفف (bilim kenti) است که به ترکی به معنای «شهر یادگیری و علم» است. دانشگاه بیلکنت اولین مؤسسه غیرانتفاعی خصوصی ترکیه بود که در سال 1984 توسط آکادمیک ترکیه ای احسان تأسیس شد.

این دانشگاه دارای گسترده‌ترین کتابخانه دانشگاهی در کشور است. این یکی از دانشگاه‌های برجسته کشور است که تحقیقات فشرده دارد و در حال حاضر حدود 13000 دانشجو در 9 دانشکده و دو مدرسه حرفه‌ای چهار ساله ثبت نام کرده‌اند - که بسیاری از آنها دانشجویان بین‌المللی از خارج هستند.

  1. دانشگاه سابانچی

دانشگاه سابانچی در استانبول واقع شده است و در رتبه‌بندی EECA امسال در رتبه‌ پنجم ترکیه و در جایگاه هجدهم بین المللی قرار گرفت. موسس این دانشگاه جوان دیگری است که در پاییز 1999 تدریس را آغاز کرده است و در حال حاضر حدود 4000 دانشجو دارد.

 در دانشکده مهندسی و علوم طبیعی دانشگاه سابانچی (FENS)، و همچنین دانشکده هنر و علوم اجتماعی، این دانشگاه طیف گسترده ای از رشته ها را در هر دو سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد به دانشجویان خود ارائه می دهد. حدود 42 درصد از دانشجویان این دانشگاه بورسیه تحصیلی دریافت می کنند.

 

 

قوانین کار در کشور ترکیه

تاریخ ارسال : 1400/08/02

قوانین کار و استخدام در ترکیه برای اتباع ترکیه و اتباع خارجی به طور یکسان اعمال می شود. علاوه بر این، مقررات خاصی وجود دارد که اجازه اشتغال و اقامت اتباع خارجی را که قصد کار در ترکیه را دارند تنظیم می کند.

 

به غیر از قانون کار، چند قانون دیگر وجود دارد که کارفرمایان و کارمندان باید در ترکیه به آنها احترام بگذارند که شامل این موارد می شود:

  • قانون تعهدات که در سال 1391 تصویب شد.
  • قانون بیمه اجتماعی و بیمه سلامت عمومی از سال 2006 
  • قانون ایمنی و بهداشت محیط کار از سال 2012

کارمندان خارجی همچنین مشمول مقررات قانون مجوزهای کار برای خارجیان در سال 2003 می باشند. کارفرمایان ترکیه همچنین باید در خصوص قراردادهای کاری که با کارکنان خارجی یا مشارکت با شرکت های خارجی امضا کرده اند، از قوانین بین المللی خصوصی و رویه ای تبعیت کنند.

توجه!

اگر شما هم در دسته آن افرادی هستید که امروزه به فکر مهاجرت به کشور ترکیه یا حتی خرید خانه در ترکیه برای سرمایه گزاری می باشند می توانید در سایت ما از کیس های موجود برای فروش و کرایه دیدن کنید برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از قیمت و شرایط ملک اینجا کلیک کنید.

انواع قراردادهای کاری در ترکیه

سرمایه گذاران خارجی باید یکی از این نوع قراردادهای کاری را برای پرسنل خود انتخاب کنند:

  • کار موقت یا دائم.
  • مدت معین یا نامعین.
  • پاره وقت یا تمام وقت.
  • شروع با یک دوره آزمایشی.
  • قرارداد تیمی

برای این نوع قراردادهای کاری، یک کارآفرین مجبور به پرداخت هیچ هزینه ای نیست.

محتوای قرارداد کار در ترکیه

طبق قانون استخدام ترکیه، قرارداد کار صرف نظر از نوع آن، باید دارای عناصر خاصی باشد. از جمله این موارد:

  • اطلاعات در مورد کارمند و کارفرما؛
  • شرایط استخدام
  • حقوق و مزایای دیگر
  • ساعات کار

همچنین قرارداد کار باید به صورت کتبی به کارمند اعطا شود. قراردادهای دسته جمعی بر اساس قانون کار ترکیه مجاز است.

دوره آزمایشی برای کارمندان در ترکیه

قانون استخدام در ترکیه به صراحت بیان می کند که کارمندان جدید باید دوره آزمایشی تا دو ماه را بگذرانند، اما در این مدت کارفرما موظف است قراردادی با اطلاعات کامل در مورد عنوان شغل و وظایف، ساعات کار، پرداخت، شرایط کار، حقوق تعطیلات، پرونده های قضایی و بسیاری موارد دیگر ارائه دهد.

 این قرارداد استانداردی است که شامل اطلاعات مربوط به دوره آزمایشی نیز می شود. داشتن حمایت حقوقی از یک وکیل ترکیه ای که بتواند حقوق شما را هنگام دریافت قرارداد کاری توضیح دهد، مهم است. همچنین، مدیران یک شرکت در ترکیه باید جزئیات عمیقی در مورد قرارداد کاری خود و شرایط مربوط به نحوه استعفا در صورت وجود آن بدانند.

آیا در قرارداد کار در ترکیه بندهای خاصی وجود دارد؟

بله، برخی از کارفرمایان ممکن است بند خاصی را در قرارداد قرار دهند و ممکن است به محدودیت کار با رقبا در بازار اشاره کنند. این بدان معنی است که یک شخص نمی تواند اطلاعات محرمانه ارائه دهد و نمی تواند با شرکت های دیگر در ترکیه که فعالیت های مشابهی در بازار دارند کار کند.

 بسته به قرارداد کار و شرایط توافق شده، چنین شرطی ممکن است به صورت محدود یا به مدت نامحدود باشد. این همچنین به عنوان یک بند بازرگانی شناخته می شود که معمولاً در یک قرارداد کار توصیف می شود.

 

پرداخت حقوق کارمندان در ترکیه

در بیشتر موارد، پرداخت برای کارمندان در ترکیه به صورت ماهانه انجام می شود، اما در موارد استثنایی، کارمندان ارشد در یک شرکت ممکن است مزایای اضافی به جز حقوق داشته باشند. برخی از کارگران در ترکیه به صورت روزانه و به صورت نقدی حقوق دریافت می کنند، اما ممکن است این افراد مشمول قرارداد کاری متفاوتی باشند.

فسخ قرارداد در ترکیه چگونه است؟

فسخ قرارداد کار در ترکیه با یک اخطار به این معنا شروع می شود. به عنوان مثال، اگر کارمندی حدود 18 ماه در یک شرکت کار می کند، باید کارفرما را در مورد قصد ترک شغل 4 هفته قبل مطلع کند. خوب است بدانید که قراردادهای کاری با توافق هر دو قسمت قابل فسخ است.

یک کارمند ممکن است دلایل مختلفی برای بستن یا درخواست فسخ قرارداد کاری داشته باشد. در این میان مشکلات بهداشتی، مواردی که کارفرمایان به شرایط مندرج در قرارداد احترام نمی گذارند و یا شغل همان چیزی نیست که در وهله اول توافق شده است می تواند از دلایل مستند فسخ قرار داد از سوی کارمند باشد. از سوی دیگر، کارفرمایان می توانند در صورت عدم انجام وظایف و ویژگی های خود، در مورد اخراج یک نفر تصمیم گیری کنند و قرارداد کار را ببندند. در هر صورت کارمند یا کارفرما باید در چنین شرایطی از قبل اطلاع رسانی کند.

ساعات کار و تعطیلات در ادارات

برای قرارداد تمام وقت، حداکثر مدت کار در طول یک هفته 45 ساعت است. کارمندی که بیش از 45 ساعت در هفته کار کند، برای ساعات تکمیلی حقوق دریافت می کند. این ساعات دارای رژیم پرداخت دیگری است که 50 higher بیشتر از ساعات کار معمولی است.

کارآفرینانی که نمی خواهند برای ساعات تکمیلی هزینه ای بپردازند، این امکان را دارند که به کارمندان خود وقت آزاد بگذارند. به ازای هر ساعت کار به عنوان مکمل، یک کارگر می تواند 1.5 ساعت وقت آزاد داشته باشد. تعداد کل ساعات کار تکمیلی در سال نمی تواند از 270 بیشتر باشد.

طبق قانون کار، سالیانه شش تعطیلات رسمی وجود دارد و همه این تعطیلات با پرداخت پول (1 ژانویه، 23 آوریل، 1 می، 19 می، 30 اوت، 29 اکتبر) می باشد. هر کارمند می تواند دو دوره (حداکثر هشت روز) تعطیلات مذهبی در سال دریافت کند.

در کنار این ایام، هر کارگر با توجه به سنوات کاری خود حداقل بین 14 تا 26 روز کاری تعطیل خواهد بود. دستمزد به لیره ترکیه در حساب بانکی هر کارمند پرداخت می شود و اگر کارفرما به این روش احترام نگذارد، مجازات اداری دریافت می کند.

هیچ محدودیتی در رابطه با مدت قرارداد کار وجود ندارد. قراردادها برای مدت معین فقط در شرایط خاصی می توانند بیش از یک بار تمدید شوند. یک شهروند خارجی که می خواهد در یک شرکت ترکیه ای کار کند ابتدا باید مجوز کار و ویزای کار را دریافت کند و این روند تقریباً یک ماه به طول می انجامد.

 

 

 

زیبا ترین روستا های کشور ترکیه

تاریخ ارسال : 1400/08/02

ترکیه مملو از زیبایی های طبیعی خیره کننده و مجموعه ای از معماری باستانی و بی نظیر و کشوری خارق العاده برای بازدید است. چیزهای زیادی برای جلب رضایت افراد ماجراجوی وجود دارد، از بالون سواری در هوای گرم Göreme تا سفرهای غواصی در Kaş. در اینجا به 10 تا از زیباترین روستاهای کشور ترکیه که حتما باید از آنها دیدن کنید می پردازیم.

 

  1. روستا Göynük

قدمت روستا Göynük  به دوره رومیان باستان برمی گردد. بنابراین، پر از خانه های دوره عثمانی است که معروف ترین آنها عمارت Müderrisoğlu Konağı است. از آنجایی که Göynük توسط کوه ها احاطه شده است، مکانی عالی برای طبیعت گردی و کوه نوردی و دور شدن از سر و صدای شهری می باشد.

  1. روستا فارالیا

روستای کوچکی به نام فارالیا در صخره های اطراف دره پروانه قرار دارد. در حالی که ممکن است در مقایسه با خود دره رنگ پریده باشد، فارالیا هنوز منظره ای دوست داشتنی است. همچنین در میان کوهنوردانی که بالا و پایین رفتن از روستا را چالش می کنند، مورد علاقه است.

  1. روستا Ürgüp

روستا Ürgüp درست در قلب کاپادوکیه قرار دارد. جایی که گردشگران می خواهند از کلیسا های گورمه بازدید کنند و معمولاً در آنجا اقامت می کنند. در حالی که این مکان در حال حاضر روستایی در نظر گرفته می شود، هنوز هم چشم انداز روستایی قدیمی دارد. برای کسانی که می‌ خواهند از سر و صدای شهرهای بزرگ‌ تر دوری کنند، اما واقعاً نمی‌ خواهند به یک روستای منزوی بروند، می تواند یک انتخاب عالی باشد.

  1. روستا آسوس

آسوس، خلوتگاه ساحل دریای اژه و محل اقامتگاه ‌های یونان باستان، به ‌خاطر تاریخ غنی ‌اش شناخته شده است. اگرچه نام این مکان رسماً به بهرام کاله تغییر یافته است، اما بسیاری از مردم هنوز آن را با نام قدیمی خود، آسوس می‌ خوانند. اینجا جایی بود که ارسطو یک آکادمی، یک مدرسه تفکر منطقی را افتتاح کرد. و اینجاست که می توانید معبد آتنا و دیگر مکانهای باستانی با شکوه را بیابید.

 

  1. روستای کاله کوی

Kaleköy در لغت به معنای روستای قلعه است، نامی که به دلیل قلعه بیزانسی که بر فراز تپه‌های آن قرار دارد، بر روی این مکان نهاده اند. از این قلعه، منظره خوبی از شهر، سواحل مدیترانه و جزیره همسایه ککووا خواهید داشت. Kaleköy یکی از معروف ترین مقاصد قایق سواری در ترکیه است.

  1. قلعه Uçhisar

ارگ Uçhisar بهترین منظره از کل کاپادوکیه را برای شما ارائه می دهد. می توانید به بالای قلعه Uçhisar بروید یا تونل های حک شده اطراف آن را کشف کنید. پیاده روی در این مکان می تواند کمی سخت باشد، اما در نهایت دیدن منظره دشت های اطراف ارزش آن را دارد.

  1. روستا سافرانبلو

این مکان میراث یونسکو می باشد و به عنوان یک ایستگاه مهم برای راه آهن تجارت شرق و غرب شناخته شده است. همچنین مدرسه سلیمان پاشا، مسجد عزت مهمت پاشا و ساختمان های عثمانی را در خود جای داده است. معماری تاریخی این شهر شما را شگفت زده نخواهد کرد.

  1. آکیاکا

آکیاکا یک شهر زیبا و بکر است که در انتهای خلیج گوکووا قرار دارد. در بیشتر ماه ها، شهر آرام و کند باقی می ماند. این می تواند آرامش بخش ترین تعطیلاتی که بدنبال آن هستید به شما ارائه دهد. با این حال، در تابستان می تواند شلوغ شود زیرا به خاطر سواحل خیره کننده اش مکان مشهوری در کشور ترکیه می باشد.

 

  1. روستا Alaçatı   

Alaçatı یک روستای ساده در شبه جزیره Cesme است. با این حال، در سال‌ های اخیر، این شهر به‌ خاطر خیابان ‌های باریک، خانه‌ های سنگی، تاکستان‌ های شراب، و هتل‌ ها و رستوران ‌های بوتیک معروف شده است. این یک مکان عالی برای گردش گرانی است که می خواهند از پیاده روی کوتاه لذت ببرند.

 

  1. روستا Sirince

مانند شهر های دیگر ترکیه، Sirince نیز یک روستای یونانی بوده است. نام اصلی آن Cirkince به معنای زشت است. اکنون، بیش از 600 ترک در آن زندگی می کنند و رسماً Sirince به معنای "خوشایند" نامیده می شود. خوشبختانه دولت می تواند اصالت روستا را حفظ کند زیرا این روستا ترکیبی عالی از فرهنگ ترک-یونانی است.

 

نکات جالبی که باید درباره روستاهای ترکیه بدانید

  • حدود 30000 روستا در ترکیه وجود دارد.
  • 35 درصد از روستاهای ترکیه نام رسمی ترکی دارند. با این حال، برخی از مردم محلی هنوز به نام اصلی روستاها پایبند هستند.
  • نیکلاس معروف به بابانوئل در یکی از روستاهای ترکیه به نام دمره به دنیا آمد.

ساده ترین روش خرید خانه در ترکیه برای ایرانی ها

اگر به دنبال خرید با اجاره خانه در ترکیه هستید حتما از سایت ما دیدن کنید و از مشاوران خبره و متخصص ما در این رابطه پرس و جو کنید. همچنین می توانید کیس های مناسبی را در لوکیشن های بسیار عالی در سایت ما مشاهده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

سخن آخر

مواردی که در این مقاله گفته شد فقط بخش کوچکی از روستا ها و جاذبه های گردش گری کشور ترکیه می باشد. ما به شما پیشنهاد می کنیم تا در اولین فرصت یا حتی تعطیلات تابستان، کشور ترکیه را به عنوان مقصد سفر خانوادگی خود انتخاب کنید تا لذت دیدار از جاذبه های گردشگری جذاب این کشور را از دست ندهید.

 

 


صفحه 2 از 3

about turki

آشنایی با صفر تا صد کشور ترکیه

زهرا محمدی

نویسنده

15

مقاله

1399/12/27

تاریخ ایجاد