قوانین کار در کشور ترکیه

تاریخ ارسال : 1400/08/02

قوانین کار و استخدام در ترکیه برای اتباع ترکیه و اتباع خارجی به طور یکسان اعمال می شود. علاوه بر این، مقررات خاصی وجود دارد که اجازه اشتغال و اقامت اتباع خارجی را که قصد کار در ترکیه را دارند تنظیم می کند.

 

به غیر از قانون کار، چند قانون دیگر وجود دارد که کارفرمایان و کارمندان باید در ترکیه به آنها احترام بگذارند که شامل این موارد می شود:

  • قانون تعهدات که در سال 1391 تصویب شد.
  • قانون بیمه اجتماعی و بیمه سلامت عمومی از سال 2006 
  • قانون ایمنی و بهداشت محیط کار از سال 2012

کارمندان خارجی همچنین مشمول مقررات قانون مجوزهای کار برای خارجیان در سال 2003 می باشند. کارفرمایان ترکیه همچنین باید در خصوص قراردادهای کاری که با کارکنان خارجی یا مشارکت با شرکت های خارجی امضا کرده اند، از قوانین بین المللی خصوصی و رویه ای تبعیت کنند.

توجه!

اگر شما هم در دسته آن افرادی هستید که امروزه به فکر مهاجرت به کشور ترکیه یا حتی خرید خانه در ترکیه برای سرمایه گزاری می باشند می توانید در سایت ما از کیس های موجود برای فروش و کرایه دیدن کنید برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از قیمت و شرایط ملک اینجا کلیک کنید.

انواع قراردادهای کاری در ترکیه

سرمایه گذاران خارجی باید یکی از این نوع قراردادهای کاری را برای پرسنل خود انتخاب کنند:

  • کار موقت یا دائم.
  • مدت معین یا نامعین.
  • پاره وقت یا تمام وقت.
  • شروع با یک دوره آزمایشی.
  • قرارداد تیمی

برای این نوع قراردادهای کاری، یک کارآفرین مجبور به پرداخت هیچ هزینه ای نیست.

محتوای قرارداد کار در ترکیه

طبق قانون استخدام ترکیه، قرارداد کار صرف نظر از نوع آن، باید دارای عناصر خاصی باشد. از جمله این موارد:

  • اطلاعات در مورد کارمند و کارفرما؛
  • شرایط استخدام
  • حقوق و مزایای دیگر
  • ساعات کار

همچنین قرارداد کار باید به صورت کتبی به کارمند اعطا شود. قراردادهای دسته جمعی بر اساس قانون کار ترکیه مجاز است.

دوره آزمایشی برای کارمندان در ترکیه

قانون استخدام در ترکیه به صراحت بیان می کند که کارمندان جدید باید دوره آزمایشی تا دو ماه را بگذرانند، اما در این مدت کارفرما موظف است قراردادی با اطلاعات کامل در مورد عنوان شغل و وظایف، ساعات کار، پرداخت، شرایط کار، حقوق تعطیلات، پرونده های قضایی و بسیاری موارد دیگر ارائه دهد.

 این قرارداد استانداردی است که شامل اطلاعات مربوط به دوره آزمایشی نیز می شود. داشتن حمایت حقوقی از یک وکیل ترکیه ای که بتواند حقوق شما را هنگام دریافت قرارداد کاری توضیح دهد، مهم است. همچنین، مدیران یک شرکت در ترکیه باید جزئیات عمیقی در مورد قرارداد کاری خود و شرایط مربوط به نحوه استعفا در صورت وجود آن بدانند.

آیا در قرارداد کار در ترکیه بندهای خاصی وجود دارد؟

بله، برخی از کارفرمایان ممکن است بند خاصی را در قرارداد قرار دهند و ممکن است به محدودیت کار با رقبا در بازار اشاره کنند. این بدان معنی است که یک شخص نمی تواند اطلاعات محرمانه ارائه دهد و نمی تواند با شرکت های دیگر در ترکیه که فعالیت های مشابهی در بازار دارند کار کند.

 بسته به قرارداد کار و شرایط توافق شده، چنین شرطی ممکن است به صورت محدود یا به مدت نامحدود باشد. این همچنین به عنوان یک بند بازرگانی شناخته می شود که معمولاً در یک قرارداد کار توصیف می شود.

 

پرداخت حقوق کارمندان در ترکیه

در بیشتر موارد، پرداخت برای کارمندان در ترکیه به صورت ماهانه انجام می شود، اما در موارد استثنایی، کارمندان ارشد در یک شرکت ممکن است مزایای اضافی به جز حقوق داشته باشند. برخی از کارگران در ترکیه به صورت روزانه و به صورت نقدی حقوق دریافت می کنند، اما ممکن است این افراد مشمول قرارداد کاری متفاوتی باشند.

فسخ قرارداد در ترکیه چگونه است؟

فسخ قرارداد کار در ترکیه با یک اخطار به این معنا شروع می شود. به عنوان مثال، اگر کارمندی حدود 18 ماه در یک شرکت کار می کند، باید کارفرما را در مورد قصد ترک شغل 4 هفته قبل مطلع کند. خوب است بدانید که قراردادهای کاری با توافق هر دو قسمت قابل فسخ است.

یک کارمند ممکن است دلایل مختلفی برای بستن یا درخواست فسخ قرارداد کاری داشته باشد. در این میان مشکلات بهداشتی، مواردی که کارفرمایان به شرایط مندرج در قرارداد احترام نمی گذارند و یا شغل همان چیزی نیست که در وهله اول توافق شده است می تواند از دلایل مستند فسخ قرار داد از سوی کارمند باشد. از سوی دیگر، کارفرمایان می توانند در صورت عدم انجام وظایف و ویژگی های خود، در مورد اخراج یک نفر تصمیم گیری کنند و قرارداد کار را ببندند. در هر صورت کارمند یا کارفرما باید در چنین شرایطی از قبل اطلاع رسانی کند.

ساعات کار و تعطیلات در ادارات

برای قرارداد تمام وقت، حداکثر مدت کار در طول یک هفته 45 ساعت است. کارمندی که بیش از 45 ساعت در هفته کار کند، برای ساعات تکمیلی حقوق دریافت می کند. این ساعات دارای رژیم پرداخت دیگری است که 50 higher بیشتر از ساعات کار معمولی است.

کارآفرینانی که نمی خواهند برای ساعات تکمیلی هزینه ای بپردازند، این امکان را دارند که به کارمندان خود وقت آزاد بگذارند. به ازای هر ساعت کار به عنوان مکمل، یک کارگر می تواند 1.5 ساعت وقت آزاد داشته باشد. تعداد کل ساعات کار تکمیلی در سال نمی تواند از 270 بیشتر باشد.

طبق قانون کار، سالیانه شش تعطیلات رسمی وجود دارد و همه این تعطیلات با پرداخت پول (1 ژانویه، 23 آوریل، 1 می، 19 می، 30 اوت، 29 اکتبر) می باشد. هر کارمند می تواند دو دوره (حداکثر هشت روز) تعطیلات مذهبی در سال دریافت کند.

در کنار این ایام، هر کارگر با توجه به سنوات کاری خود حداقل بین 14 تا 26 روز کاری تعطیل خواهد بود. دستمزد به لیره ترکیه در حساب بانکی هر کارمند پرداخت می شود و اگر کارفرما به این روش احترام نگذارد، مجازات اداری دریافت می کند.

هیچ محدودیتی در رابطه با مدت قرارداد کار وجود ندارد. قراردادها برای مدت معین فقط در شرایط خاصی می توانند بیش از یک بار تمدید شوند. یک شهروند خارجی که می خواهد در یک شرکت ترکیه ای کار کند ابتدا باید مجوز کار و ویزای کار را دریافت کند و این روند تقریباً یک ماه به طول می انجامد.

 

 

 

about turki

آشنایی با صفر تا صد کشور ترکیه

زهرا محمدی

نویسنده

15

مقاله

1399/12/27

تاریخ ایجاد