با چه مقدار سرمایه میتوان در ترکیه زندگی کرد

تاریخ ارسال : 1400/08/28

قبل از تجزیه و تحلیل هزینه های زندگی در ترکیه، باید به برخی از عوامل اصلی که بیشترین تأثیر را بر این موضوع دارند، بپردازیم.

آیا شما یک زندگی مجلل و غیره دارید؟ یا اینکه شما یک فرد اقتصادی هستید که حواستان هست پول خود را برای چه چیزی خرج می کنید؟ آیا شما سیگار می کشید؟ آیا اغلب به رستوران می روید؟ یا ترجیح میدهید غذا را در خانه بپزید؟ آیا شما زیاد مسافرت می کنید؟ و غیره. اینها برخی از جنبه های فردی هستند که سبک زندگی شما را تعیین می کنند.

موضوع مهم دیگر ارز درآمد شماست. آیا درآمد شما به لیر ترکیه است؟ یا آیا درآمد خود را به ارز دیگری دریافت می کنید - یورو، دلار، پوند انگلیس یا غیره؟ در نتیجه، هر مهاجری که حقوق بازنشستگی یا درآمدی به ارز خارجی دریافت می‌کند، متوجه تأثیر تورم نمی‌شود، زیرا نسبت به سال قبل ارزش بیشتری برای پول خود دارد. با توجه به نوسانات تورم و نرخ ارز، هر کسی که بودجه دارد باید منطقه حائل را در نظر بگیرد.

 

همچنین یک عنصر مرتبط دیگر وجود دارد که آن اندازه خانواده شماست. خانواده هایی که دارای فرزندان زیر 18 سال هستند، بدون شک با هزینه های آموزشی قابل توجهی روبرو خواهند شد، در حالی که یک فرد مجرد چنین مسئله را نخواهد داشت.

میانگین حقوق، حداقل دستمزد در ترکیه

قبل از اینکه به این بحث بپردازیم بهتر است که با قیمت ارز های مختلف در ترکیه آشنا شویم:

  • 1 دلار آمریکا = 8.65 لیر
  • 1 یورو = 10.25 لیره
  • 1 پوند = 11.97 لیر

حداقل دستمزد در ترکیه 2.825 لیر در ماه است و هزینه های مراقبت های بهداشتی و بازنشستگی (SGK) توسط کارفرما پرداخت می شود. در ترکیه، یک کارگر تمام وقت تقریباً 7830 لیر در ماه درآمد دارد. دستمزدها از 1980 لیر (کمترین میانگین) تا 35000 لیر است. حقوق برای مشاغل مختلف بسیار متفاوت است.

 

آیا در ترکیه به مهاجران خارجی وام مسکن تعلق میگیرد؟

چندین بانک ترکیه ای به افراد خارجی علاقه مند به خرید ملک در ترکیه وام مسکن ارائه می دهند. مقدار وام بانکی، نرخ بهره و شرایط ممکن است متفاوت باشد. البته توجه داشته باشد وام مسکن در ترکیه فقط به صورت ارز محلی پرداخت می شود.

برای اطلاع از نحوه اجاره یا خرید خانه در ترکیه اینجا کلیک کنید.

مقایسه هزینه زندگی بر اساس شهرها

زندگی در یکی از کلان شهر های ترکیه، مانند هر جای دیگری در جهان، قیمت های بالاتری دارد. استانبول، گران ترین شهر ترکیه، مرکز اصلی تجارت، بانکداری، گردشگری و اقتصاد است. علاوه بر افزایش اجاره، هزینه های عمومی روزمره مانند حمل و نقل، غذا، خرید و زندگی شبانه همگی گران تر هستند.

 با حدود 6800 لیر در ماه، یک خانواده سه نفره می تواند به خوبی زندگی کند (بدون پرداخت اجاره یا وام مسکن). از سوی دیگر، هزینه های زندگی در امتداد سواحل دریای اژه و مدیترانه به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. استانبول در مقایسه با مکان‌های مهاجرتی محبوب مانند فتحیه، حدود 20 درصد گران‌تر است.

 به ازای میانگین 4000 لیر در ماه، یک زوج مهاجر با ملک در فتحیه می توانند سبک زندگی طبقه متوسطی داشته باشند.

بررسی اجمالی هزینه های زندگی در ترکیه

قبوض خانه: ترکیه هزینه های بالای اجاره خانه خود را با ارائه قبوض کم خانگی جبران می کند. پکیج های برق، آب، فاضلاب، تلفن، اینترنت، گاز و ماهواره شامل هزینه های ماهانه می باشد.

 آپارتمان و هزینه خدمات اجتماعی نیز برای ساکنان مجتمع های آپارتمانی مورد نیاز است. در کل برای اطمینان از توانایی پرداخت قبوض به بودجه ای بین 400 تا 600 لیر در ماه نیاز دارید.

خرید غذا: غذا در ترکیه ارزانتر از کشورهای اروپایی است. خرید میوه، سبزیجات و محصولات لبنی از بازارهای محلی به جای سوپرمارکت‌های بزرگ می­تواند برای شما به صرفه ­تر باشد.

بیمه درمانی: دریافت بیمه درمانی برای درخواست اجازه اقامت الزامی است. یک خارجی سالانه بین 500 تا 2000 لیر یا بیشتر برای بیمه درمانی خصوصی می پردازد. قیمت ها با توجه به شرایط بیمه نامه و پوشش متفاوت است.

هزینه حمل و نقل عمومی و ماشین: در استانبول هزینه حمل و نقل عمومی در هر ماه حدود 205 لیر است. قیمت سوخت در حدود 7.25 - 7.75 TL در هر لیتر (برای بنزین) و محدوده 5.5 تا 6.5 TL برای نفت کوره و گاز است. دارندگان خودرو باید سالانه حدود 5000 لیر لیر برای نگهداری، بیمه و MOT بودجه اختصاص دهند.

 

مراقبت های بهداشتی: بستگی به منطقه و بیمارستان دارد. مراقبت های بهداشتی برای شهروندان در بیمارستان های دولتی و مراکز مراقبت خانواده رایگان است. داروها بسیار ارزان هستند و به راحتی در دسترس عموم قرار می­گیرند.

 دریافت مراقبت های بهداشتی حرفه ای واقعاً آسان است و زمانی که در ترکیه زندگی می­کنید برای دریافت آن نیاز به تلاش زیادی ندارید. دریافت بیمه درمانی برای مهاجرانی که در ترکیه زندگی می کنند در هنگام درخواست اجازه اقامت الزامی است که این امر باعث کاهش هزینه های درمان پزشکی به عنوان یک خارجی در ترکیه می شود.

به طور خلاصه ترکیه نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی کشوری بسیار ارزان تر برای زندگی است. قیمت غذا، حمل و نقل و اجاره کمتر از بریتانیا، آلمان، سوئد یا سایر کشورهای توسعه یافته در اروپا است.

متوسط هزینه زندگی در ترکیه برای یک سبک زندگی معقول از 3.500 لیر است، اما در شهرهای بزرگ مانند استانبول، آنکارا و ازمیر اگر مالک ملک خود هستید و اجاره یا رهن برای پرداخت ندارید تا 7000 لیر می رسد. هزینه تخمینی خانواده چهار نفره ماهانه: 14000 لیر می­باشد در حالی که هزینه های تخمینی یک نفره ماهانه: 5500 لیره است.

 

about turki

آشنایی با صفر تا صد کشور ترکیه

زهرا محمدی

نویسنده

15

مقاله

1399/12/27

تاریخ ایجاد