بهترین دانشگاه های ترکیه برای تحصیل ایرانی ها

تاریخ ارسال : 1400/08/25

دانشگاه های زیادی با رتبه های برتر و شهرت گسترده در ترکیه قرار دارند و در سراسر جهان به دلیل پرورش برخی از تیز هوش ترین دانشجویان شناخته شده اند. ترکیه چندین مدرسه و کالج با رتبه عالی برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، لیسانس یا دکترا دارد. شما در صورت تحصیل در این دانشگاه های مشهور ترکیه در برخی از بهترین و شناخته شده‌ ترین دانشکده ‌های حقوق، دانشکده ‌های بازرگانی، دانشکده‌ های مهندسی و دانشکده‌ های پزشکی روی کره زمین تحصیل خواهید کرد.

تعداد فزاینده ای از دانش آموزان از سراسر جهان برای تحصیل به ترکیه سفر می کنند زیرا سیستم آموزشی این کشور همچنان در حال افزایش است. سیستم آموزشی ترکیه اخیراً به 40 سیستم آموزشی برتر جهان راه یافت و در رتبه 39 قرار گرفت.

مزایا گرفتن بورسیه از دانشگاه های ترکیه

  • کمک هزینه تحصیلی: کمک هزینه تحصیل برای دانش جویان مقطع کارشناسی 700 هزار لیر و برای دانشجویان کارشناسی ارشد 950 هزار لیر می باشد. این مبلغ برای مقطع دکتری 1200 لیر و برای گروه های پژوهشی 3000 لیر می باشد.
  • خوابگاه: در صورت پذیرفته شدن در دانشگاه های دولتی ترکیه می توانید به صورت رایگان از خوابگاه استفاده کنید.
  • شهریه دانشگاه: شهریه دانشگاه دانشجویانی که در یکی از دانشگاه های ترکیه پذیرفته می شود توسط دولت ترکیه تامین می شود.
  • بیمه درمانی: به تمام دانشجویان بورسیه شده در ترکیه به صورت رایگان بیمه درمانی تعلق می گیرد.
  • دوره زبان ترکی استانبولی: دانشجویانی که در یکی از دانشگاه های ترکیه پذیرفته شده اند اما به زبان ترکی تسلط کافی ندارند میتوانند به صورت رایگان به مدت یکسال آموزش زبان ترکی ببینند.
  • کمک هزینه آموزشی: برای دانشجویان پذیرفته شده در یکی از دانشگاه های دولتی ترکیه کمک هزینه رفت و برگشت به ترکیه جهت ثبت نام در دانشگاه در نظر گرفته می شود.

توجه!

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید امسال ایرانیان رکورد خرید خانه در ترکیه را شکستند. اگر شما هم جزو کسانی هستند که قصد مهاجرت به ترکیه را دارید قبل از هر چیز باید شرایط مربوط به سکونت خود را فراهم کنید. برای این کار حتما از وبسایت ما دیدن کنید

در ادامه این مقاله ب ما همراه باشید تا با 5 تا از بهترین دانشگاه های ترکیه آشنا شویم.

  1. دانشگاه فنی خاورمیانه (METU)

دانشگاه فنی خاورمیانه ( (METU مستقر در آنکارا، پایتخت ترکیه، امسال با کسب رتبه ای بالا در لیست رتبه بندی EECA در رتبه هشتم قرار گرفت. یک تخصص در علوم طبیعی و اجتماعی، در سال 1956 برای ایفای نقش حیاتی در توسعه ترکیه و کشورهای خاورمیانه این دانشگاه را تاسیس کرد و امروزه حدود 31000 دانشجو دارد - که بسیاری از آنها دانشجوی مبادله ای هستند توانستند به این دانشگاه ورود پیدا کنند.

از آنجایی که تقاضا برای ثبت نام در این دانشگاه بسیار زیاد است، METU تنها از 1.5 درصد برتر از 1.5 میلیون متقاضی سالانه خود، دانشجویان می پذیرد.

  1. دانشگاه بوغازیچی

دانشگاه بوغازیچی که در آخرین رتبه بندی EECA در بین 10 دانشگاه برتر قرار گرفت در سال 1863 با نام کالج رابرت ساخته شد و اولین دانشگاه آمریکایی بود که در خارج از ایالات متحده تأسیس شد. دانشگاه بوغازیچی در استانبول، نزدیک به تنگه بسفر و قلعه تاریخی روملیحیسار، که در کنار مرز شرقی پردیس جنوبی دانشگاه قرار دارد، واقع شده است. مانند دانشگاه فنی خاورمیانه، زبان آموزش در این دانشگاه انگلیسی است و این دانشگاه پیوندهای قوی با سیستم آموزش عالی آمریکا دارد.

  1. دانشگاه کوچ

دانشگاه کوچ که در سال 1993 در استانبول تأسیس شد، در حال حاضر رتبه دوازدهم را در منطقه EECA دارد و به نام بنیانگذار آن، کارآفرین و نیکوکار Vehbi Koç نامگذاری شده است.

به عنوان یکی از معتبرترین موسسات آموزش عالی ترکیه، دانشگاه کوچ با 22 دوره کارشناسی، 32 دوره کارشناسی ارشد و 18 برنامه دکترا، تجربه یادگیری در سطح جهانی را ارائه می دهد و در حال حاضر حدود 5500 دانشجو را آموزش می دهد.

 این دانشگاه ماموریت خود را اینگونه توصیف می کند: «پرورش شایسته ترین فارغ التحصیلان ترکیه، بزرگسالان مجرب که واجد شرایط بین المللی هستند. که می تواند خلاقانه، مستقل و عینی فکر کنند. و رهبران مطمئنی هستند.»

  1. دانشگاه بیلکنت

نام دانشگاه بیلکنت که در رتبه‌بندی EECA سال 2019 در رتبه چهاردهم قرار دارد، مخفف (bilim kenti) است که به ترکی به معنای «شهر یادگیری و علم» است. دانشگاه بیلکنت اولین مؤسسه غیرانتفاعی خصوصی ترکیه بود که در سال 1984 توسط آکادمیک ترکیه ای احسان تأسیس شد.

این دانشگاه دارای گسترده‌ترین کتابخانه دانشگاهی در کشور است. این یکی از دانشگاه‌های برجسته کشور است که تحقیقات فشرده دارد و در حال حاضر حدود 13000 دانشجو در 9 دانشکده و دو مدرسه حرفه‌ای چهار ساله ثبت نام کرده‌اند - که بسیاری از آنها دانشجویان بین‌المللی از خارج هستند.

  1. دانشگاه سابانچی

دانشگاه سابانچی در استانبول واقع شده است و در رتبه‌بندی EECA امسال در رتبه‌ پنجم ترکیه و در جایگاه هجدهم بین المللی قرار گرفت. موسس این دانشگاه جوان دیگری است که در پاییز 1999 تدریس را آغاز کرده است و در حال حاضر حدود 4000 دانشجو دارد.

 در دانشکده مهندسی و علوم طبیعی دانشگاه سابانچی (FENS)، و همچنین دانشکده هنر و علوم اجتماعی، این دانشگاه طیف گسترده ای از رشته ها را در هر دو سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد به دانشجویان خود ارائه می دهد. حدود 42 درصد از دانشجویان این دانشگاه بورسیه تحصیلی دریافت می کنند.

 

 

about turki

آشنایی با صفر تا صد کشور ترکیه

زهرا محمدی

نویسنده

15

مقاله

1399/12/27

تاریخ ایجاد