آشنایی با مدارس کشور ترکیه

تاریخ ارسال : 1400/07/26

طبق قانون اساسی جمهوری ترکیه، هر شهروند حق تحصیل رایگان برای تحصیلات ابتدایی اجباری را دارد. به جز در موسسات دارای مجوز خاص و خارجی، زبان ترکی باید به عنوان زبان مادری آموزش داده شود. از سال 2012، دوازده سال تحصیل برای پسران و دختران اجباری است که می توان آن را به 4+4+4 سال تحصیل تقسیم کرد.

وزارت آموزش ملی کشور ترکیه

وزارت آموزش ملی مدیریت آموزشی کشور را اداره می کند و وظیفه تدوین برنامه های درسی، هماهنگی کار سازمانهای رسمی، خصوصی و داوطلبانه، طراحی و ساخت مدارس، توسعه مواد آموزشی و غیره را بر عهده دارد.

شورای عالی آموزش ملی در مورد برنامه های درسی و مقررات تهیه شده توسط این وزارتخانه بحث و تصمیم گیری می کند. در استانها، امور آموزشی توسط ریاست های آموزش و پرورش ملی تعیین شده و توسط وزیر تنظیم می شود، اما تحت هدایت فرماندار استان کار می کند.

ترکیه دومین کشور جهان از نظر دسترسی به آموزش عالی با 94.2 درصد نرخ تحصیل است. ترکیه در منطقه آموزش عالی اروپا روند بولونیا را به طرز کاملی اجرا می کند. بنابراین، مدرکی که از دانشگاه ترکیه دریافت می کنید در همه کشورهای اروپایی شناخته شده است! به عنوان سیستم اعتباری، دوره ECTS مطابق با استاندارد های اروپا اعمال می شود و به همه دانشجویان مکمل دیپلم داده می شود.

 علاوه بر این، ترکیه یکی از موفق ترین کشورهایی است که در برنامه های تبادل تحت Erasmus + شرکت می کند. علاوه بر اراسموس، برنامه های مبادله زیادی در ترکیه مانند مولانا، فارابی وجود دارد که از تحرک دانشجویان و اساتید پشتیبانی می کند.

مدارس ایرانی در کشور ترکیه

در کشور ترکیه یک مدرسه ایرانی در آنکارا و یک مدرسه ایرانی در شهر استانبول وجود دارد. این دو مدرسه طبق نظام آموزشی ایران اداره می شوند و قوانین نظام آموزشی ترکیه شامل آنها نمی شود.

اگر دوست داشته باشید که فرزندتان به زبان فارسی و طبق قوانین کشور ایران آموزش ببیند می توانید در مدرسه فجر ایرانیان واقع در شهر استانبول یا در مدرسه 22 بهمن واقع در شهر آنکارا فرزند خود را نام نویسی کنید برای ثبت نام در این مدارس باید برگه راندوو را در دست داشته باشید و البته به این نکته توجه کنید که تحصیل در مدارس ایرانی نیاز به هزینه کمتری نسبت به مدارس بین المللی دارد.

آموزش پیش دبستانی در ترکیه

آموزش پیش دبستانی یک آموزش اختیاری برای کودکان بین 3-5 سال است که زیر سن ابتدایی اجباری هستند. هدف از این آموزش اطمینان از رشد جسمی، روانی و حسی کودکان و کسب عادات خوب، آماده سازی کودکان برای تحصیلات ابتدایی، ایجاد فضای رشد مشترک برای کسانی است که در شرایط نامناسب زندگی می کنند و اطمینان از صحبت ترکی درست و خوب آموزش پیش دبستانی در مهد کودک ها، مهدکودک ها، کلاس های مهد کودک در مدارس ابتدایی و مهد کودک های خصوصی تحت نظارت وزارت انجام می شود. آنها معمولاً در شهرها و شهرهای بزرگتر متمرکز می شوند.

 

آموزش ابتدایی

با یک قانون جدید در سال 2012، چهار سال دبستان + چهار سال دبیرستان امروز اجباری است، و پس از آن چهار سال آموزش اجباری دبیرستان (در مجموع 12 سال آموزش اجباری می شود). آموزش ابتدایی برای همه پسران و دختران در سن سال اجباری است و در مدارس دولتی به صورت رایگان ارائه می شود. این مدارس هشت سال آموزش ارائه می دهند. همچنین مدارس خصوصی (و پولی) تحت کنترل دولت اداره می شوند.

 در اکثر مدارس ابتدایی، آموزش زبان های خارجی از کلاس چهارم شروع می شود. بیشتر دانش آموزان دبستانی به طور یکسان لباس نوعی می پوشند تا از هرگونه اختلاف طبقاتی اجتماعی بین دانش آموزان ثروتمند و فقیر جلوگیری شود. اگر بچه ها نتوانند کلاس را بگذرانند، باید سال بعد همان کلاس را تکرار کند. در پایان 8 سال، دانش آموزان موفق 4 سال دیگر به تحصیلات متوسطه می روند.

 

نکته مهم!

شاید شما هم امروزه مثل بسیاری از افراد قصد مهاجرت به ترکیه را داشته باشید پس باید این مورد را در نظر بگیرید که قبل از هر اقدامی باید در ترکیه امکانات سکونت خود را فراهم کنید. اگر شما به دنبال خرید یا اجاره خانه می باشید ما می توانیم بهترین موارد را در لوکیشن های عالی به شما پیشنهاد کنیم. برای دانستن اطلاعات بیشتر به سایت ما مراجعه کنید.

انواع مدارس در کشور ترکیه

  1. مدارس دولتی کشور ترکیه

مدارس دولتی کشور ترکیه شباهت زیادی به مدارس دولتی کشور ایران دارند. در ترکیه مدارس دولتی حتما باید از یک نظام آموزشی مشخص و از پیش تعیین شده پیروی کنند. مدارس دولتی ترکیه چه برای مردم خود ترکیه چه برای دانش آموز های خارجی که دارای اقامت ترکیه می باشند کاملا رایگان است. نکته جالب در مدارس دولتی این است که تقسیم بندی دانش آموزان بر اساس اجاره نامه و محل سکونت آنها انجام می شود.

  1. مدارس خصوصی کشور ترکیه

مدارس خصوصی کشور ترکیه شباهت زیادی به مدارس غیر انتفاعی در ایران دارند. سطح آموزش در مدارس خصوصی بسیار بالاتر از مدارس دولتی می باشد. دانش آموزان در مدارس خصوصی به سه زبان زنده دنیا مسلط می شوند همچنین هنر، ورزش، موسیقی، جزء برنامه های اصلی مدارس خصوصی می باشد.

مدارس خصوصی کشور ترکیه از امکانات زیادی از جمله (زمین بازی فوتبال، بسکتبال، تنیس و...، استخر شنا، سالن موسیقی، آزمایشگاه های علمی، سالن تاتر و ...) بهره مند می باشند.

هزینه تحصیل در مدارس خصوصی کشور ترکیه

در کشور ترکیه هزینه مدارس خصوصی بر اساس نوع مدرسه و خدماتی که ارائه می کند می تواند از 15000 هزار لیر تا 25000 لیر به صورت سالیانه متفاوت باشد.

 

  1. مدارس بین المللی کشور ترکیه

در واقع مدارس بین المللی در کشور ترکیه مشابه مدارس بین المللی در کشور های دیگر می باشد و سیستم آموزشی آنها به طور کامل بر اساس سیستم آموزشی مدارس اروپایی و آمریکایی قرار داده شده است و روش و شیوه این مدارس کاملا مشابه مدارس آمریکا می باشد.

زبان تدریس در مدارس بین المللی کشور ترکیه (انگلیسی، آلمانی و فرانسوی) می باشد و زبان ترکی در این مدارس به صورت کلاس های فوق برنامه برای دانش آموزان تدریس می شود.

 

هزینه تحصیل درمدارس بین المللی ترکیه

ثبت نام در مدارس بین المللی ترکیه هزینه بسیار زیادی نسبت به مدارس خصوصی نیاز دارد. شهریه این مدارس سالانه بین 25000 دلار تا 50000 دلار آمریکا می باشد که در برخی مدارس می توان این شهریه را در طول سال طی دو قسط پرداخت کرد.

 

 

معادل سازی مدرک مدرسه در ترکیه

اگر به ترکیه محاجرت کردید و فرزند محصل دارید باید برای ثبت نام فرزندتان در یکی از مدارس ترکیه قبل از هر چیزی فرایند معادل سازی مدرک را طی کنید. برای طی این فرایند ابتدا باید اخرین مدرک تحصیلی فرزند شما به زبان ترکی ترجمه شود سپس مدرک را به اداره آموزش محل تحصیل دانش آموز بدهید و درخواست دنکلیک (درخواست معادل سازی مدرک تحصیلی) دهید.

سخن پایانی

به طور کلی آموزش در مدارس کشور ترکیه از کیفیت بالایی برخوردار است پس شما می توانید با اطمینان خاطر و بدون نگرانی فرزندان خود را در مدارس ترکیه ثبت نام کنید. و تمام مدارس کشور ترکیه اعم از دولتی، خصوصی یا بین المللی زیر نظر آموزش و پروش همین کشور اداره می شود و هیچ کدام از مدارس خارج از قوانین کشور ترکیه اداره نمی شوند.

 

 

 

 

about turki

آشنایی با صفر تا صد کشور ترکیه

زهرا محمدی

نویسنده

15

مقاله

1399/12/27

تاریخ ایجاد