غذاهای کشور ترکیه

تاریخ ارسال : 1400/07/25

غذاهای ترکی جزء پر طرفدار ترین غذاهای جهان است که به دسته های فرانسوی، چینی، ایتالیایی و امثال آن می پیوندد. مانند موزاییک فرهنگی این کشور، غذاهای ترکی بسیار رنگارنگ هستند و دارای بیشمار جلوه و طعم متفاوت هستند.

 

غذاهای ترکی در طول قرن ها تکامل یافته و متاثر از تاریخ غنی سرزمین هایی است که ابتدا میزبان امپراتوری بیزانس و سپس امپراتوری عثمانی بود.

در طول اقامت خود در استانبول به هیچ وجه غذاهای ترکی را از دست ندهید! غذاهای ترکی یکی از متنوع ترین غذاهای جهان هستند. غذاهای ترکی سومین غذای غنی بعد از غذاهای فرانسوی و چینی است.

صبحانه در غذاهای ترکی

صبحانه یک رویداد مهم برای بسیاری از فرهنگ های سراسر جهان است اما در ترکیه، بیشتر شبیه یک مراسم مفصل است تا صرف یک وعده غذایی دیگر در روز. صبحانه روز هفته در ترکیه یک غذای سبک، سریع و در عین حال سیر کننده است. تمام انرژی لازم برای گذراندن روز را بدون گرسنگی زیاد برای شما فراهم می کند.

صبحانه های ترکی بسیار متنوع هستند و برای کسانی که به دنبال چیزی غیر از پروتئین حیوانی هستند، گزینه های گیاهخواری زیادی ارائه می دهند. صبحانه های سنتی ترکی بسیار مفصل و فراوان هستند و شامل چندین غذای کوچک شامل پنیر، زیتون، گوجه فرنگی، کره، مربا و پودر، قرص نان تازه و البته مقدار زیادی چای سیاه است.

پنیر یکی از مهمترین غذاهای صبحانه در ترکیه می باشد. انواع پنیر بسته به منطقه متفاوت است و ممکن است شامل بیاز پنیر (پنیر سفید)، برگاما تولوم از ساحل اژه، دیر تولم، اوتلو پنیر از شرق ترکیه، کاملک پنیری از آناتولی مرکزی و تل پنیر و ابازا پنیر از ساحل دریای سیاه می باشد. سبزیجات و سیب زمینی نیز با استفاده از روغن زیتون، روغن فندق یا روغن آفتابگردان سرخ می شوند.

شام در غذاهای ترکی

یک شام معمولی خانگی ترکی با یک سوپ گرم شروع می شود و بعد از آن یک غذای سبزیجاتی (کدو سبز، بادمجان، گل کلم، لوبیا سبز، سیب زمینی، اسفناج)، گوشت یا حبوبات (لوبیا، نخود، عدس) در غذاهای نشاسته ای مانند نان، برنج پلو ترکی، ماکارونی یا بلغور سرو می شود. در نهایت عنوان یک غذای تازه، سالاد سبز یا cacik در کنار غذای اصلی سرو می شود.

 

آداب و رسوم خوردن غذا در ترکیه

ترکان عثمانی دو وعده غذا در روز داشتند. اولین وعده غذایی که بین صبح تا ظهر خورده می شد بیشتر شبیه صبحانه بود. آنها دومین وعده غذایی روز را در هر زمان بین اواخر بعدازظهر و عصر می خوردند. این غذا شامل غذاهای گوشتی بود که همراه با سبزیجات و حبوبات مانند بادمجان شکم پر یا بلغور پلو با سبزیجات سرو می شد. اما در ترکیه، امروزه اکثر خانواده ها از 3 وعده غذا در روز لذت می برند.

در کشور ترکیه معمولا صبحانه های روزهای هفته ساده و سریع هستند اما صبحانه های آخر هفته که خانواده در آن گرد هم می آیند بزرگ هستند و از غذاهای مختلف تشکیل شده اند.

ناهارها در ترکیه معمولاً از غذاهای فصلی، سوپ، سالاد و غیره تهیه می شوند. غذاهایی که برای تهیه آنها نیاز به زمان و تلاش دارد در این وعده غذایی معمول نیست. غذاهای گوشتی و همچنین دسرها در وعده ناهار سرو نمی شوند. در این مقاله ما به 20 نمونه از غذاهای محبوب ترکی اشاره می کنیم.

اگر شما هم دوست دارید بیشتر درباره آداب رسوم کشور ترکیه بدانید یا درباره نحوه خرید خانه و گرفتن اقامت درترکیه اطلاعاتی کسب کنید ی توانید به سایت ما مراجعه کنید تا بهترین اطلاعات را درباره هر کدام از اینها کسب کنید.

· گوزلمه

اگر تا به حال این غذا را آزمایش کرده اید متوجه شدید که Gozleme بیشتر شبیه به quesadilla مکزیکی است. می توانید این غذا را به عنوان یک پنکیک شکم پر در نظر بگیرید. این غذا با دست تهیه می شود، ابتدا نان را رول کرده و سپس با مقداری روغن نان را رو مال می کنیم زده می شود.

برای خوشمزه تر شدن آن، می توانید آن را با مواد دلخواه پر کنید که از پرکاربردترین ترکیبات شامل پنیر، سیب زمینی، سبزیجات، بادمجان یا هر چیز دیگری که می خواهید می تواند باشد. اگر از ترکیه دیدن کنید و طعم گوزلمه را نچشید، یکی از بهترین ها را از دست داده اید.

· کهولتی

کهولتی که به صبحانه ترکی نیز معروف است، یک غذای لذیذ معمولی نیست. خانواده های ترک این غذا را معمولا آخر هفته می خورند. درست مثل هر صبحانه دیگر، ترکها صبحانه ترکی خود را با یک فنجان چای سیاه یا کای ترکی شروع می کنند.

در حین صبحانه سنتی ترکیه، متوجه خواهید شد که میز پر از بشقاب ها و کاسه های کوچک است ژله و عسل همچنین می توانید مقداری خیار، گوجه فرنگی یا پنیر پیدا کنید. به رسم قدیمی همه این غذا ها را برای یک صبحانه خانوادگی وسط سفره به اشتراک می گذارند.

· بورک

بورک یکی دیگر از بهترین غذاهای سنتی ترکیه است. آن را در ظرفی بزرگ می پذند و وقتی آماده شد در یک ظرف کوچک سرو می شود. بورک نوعی شیرینی است که از خمیر نازک و پوسته پوسته تهیه می شود و پس از آماده شدن با پنیر، سیب زمینی، اسفناج یا هر سه پر می کنند.

· باقلوا

باقلوا در واقع یک نوع دسر ترکی است که انواع مختلفی دارد. پایه باقلوا از لایه هایی از خمیر یوفکا، ادویه جات مختلف و آجیل و میوه های خرد شده است، پس از تهیه بقلوا آنرا در یک نوع شربت داغ مخصوص میز دار می کنند.

سخن آخر

در این مقاله با انوعی از غذاهای کشور ترکیه و آداب و رسوم مردم ترکیه آشنا شدیم به شما پیشنهاد می کنیم در صورت سفر به کشور ترکیه حتما این غذا و دسر ها را تست کرده تا طمع غذا های ترکی برای همیشه در ذهن شما ماندگار شود.

about turki

آشنایی با صفر تا صد کشور ترکیه

زهرا محمدی

نویسنده

15

مقاله

1399/12/27

تاریخ ایجاد